Employer Branding-strategi

 

Employer Branding strategi

Employer branding er kort fortalt måden, hvorpå en virksomhed kan tiltrække og fastholde gode medarbejdere. Dette kan gøres på rigtig mange måder, og dette kan variere til virksomhed til virksomhed, i forhold til hvad for en strategi, man som virksomhed vil anvende. Men der er nogle metoder, som der er mere anvendt end andre, den mest anvendte metoder, som virksomheder anvender i deres employer branding strategi, er at fortælle om virksomheds medarbejdere, kultur, arbejdsmiljø osv. som virksomheder kan anvende i deres måde på at tiltrække og fastholde gode medarbejdere.

En employer branding strategi kan være et brugbart redskab for en virksomhed, hvis det anvendes korrekt. Hvis en virksomhed er dygtig til at udarbejde sin employer branding strategi, kan det hjælpe med at tiltrække flere og mere kompetente kandidater fremadrettet. En stærk employer branding kan være med til at positionere virksomheden som en attraktiv arbejdsplads og arbejdsgiver. Det er vigtigt at virksomhedens værdier og kulturelle profil tydeligt kommer til udtryk gennem employer branding aktiviteter. På den måde sikrer virksomheden, at de rette kandidater tiltrækkes, som passer godt ind i virksomhedens måde at arbejde på. På den måde opnår employer branding flere fordele end blot rekruttering, idet det også kan styrke medarbejdernes engagement og loyalitet overfor virksomheden.

4 gode råd til en god Employer Branding strategi

Hvis man som virksomhed har udvalgt den helt rigtige employer branding strategi, kan man som virksomhed have optimeret sin betingelser for at være sikret en koordineret og strømlinet markedsføring af ens virksomhed. I denne artikel vil vi præsentere fire gode råd til, hvordan I kan starte jeres employer branding strategi, samt hvilke overvejelser der kan indgå, så I kommer til at tiltrække de mest relevante ansøgere, til jeres næste ansættelse eller rekruttering, samt fastholdelse af nuværende medarbejder. Med en employer branding-strategi er I som virksomhed sikret en koordineret og strømlinet markedsføring af jer selv.

Herunder vil vi komme med 4 gode råd, som vi stærkt vil anbefalede at der indgår i din employer branding strategi. 


1. Bliv skarp på, hvem I er som virksomhed

I jeres employer branding strategi er det vigtigt at have det mest basale på plads, før det er muligt for jer at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Her er det afgørende at I som virksomhed kender jer selv grundigt. I skal vide, hvem I er som organisation, hvordan I fungerer som team, hvad jeres værdier og mål er, samt også hvilken arbejdskultur I ønsker at skabe I jeres virksomhed. Denne dybe forståelse af jeres virksomhed skal bruges til at fremhæve jeres unikke identitet og tiltrække de mest kompetente og egnede kandidater. Ved at tydeliggøre jeres kerneværdier, arbejdsmetoder og visioner kan I skabe et klart billede af jeres virksomhedskultur, hvilket i sidste ende vil hjælpe med at tiltrække de rette talenter, der passer godt ind i jeres team og kan bidrage til virksomhedens succes på lang sigt.

Men, hvordan finder I ud af, hvem I er, og hvad der er vigtigt for jer? I kan med fordel stille jer selv følgende spørgsmål og se om det ikke hjælper jer på vej:

  • Hvilke værdier har I, i jeres virksomhed?
  • Hvad er særligt ved kulturen i jeres virksomhed? 
  • Hvilken retning ønsker I at trække jeres virksomhed i? 
  • Kan jeres nuværende medarbejderstab hjælpe jer med at bevæge jer mod den retning? Både nu og i fremtiden? 

Det er vigtigt at besvare disse spørgsmål, fordi en troværdig employer branding strategi kræver, at fortællingen på tværs af jeres virksomhed er autentisk og sammenhængende. Det betyder med andre ord, at jeres virksomheds personlighed og DNA skal kunne genkendes hele vejen fra gulvet til øverste ledelse. Når jeres virksomhed har en klar forståelse af sin identitet og værdier, kan den kommunikere disse konsistent og overbevisende til både eksisterende medarbejdere og potentielle kandidater. Dette skaber tillid og troværdighed, hvilket er afgørende for at tiltrække og fastholde top-talenter i et konkurrencepræget marked. En stærk og autentisk employer branding strategi er ikke kun et rekrutteringsværktøj, men også en vej til at opbygge en engageret og loyal medarbejderbase, der deler jeres virksomheds vision og værdier. 

2. Sæt jer ind i, hvem I gerne vil ansætte

Det er en klassisk fejl, at virksomhederne ikke altid tager højde for, hvilken profil de gerne vil ansætte, når de kommunikerer eksternt. Dette kan i værste fald påvirke både antallet og kvaliteten af de kandidater, der ender med at ansøge. Når en virksomhed udformer sin employer branding-strategi, er det derfor afgørende at se nærmere på, hvilke typer af talenter den ønsker at tiltrække. Ved at definere de ønskede kompetencer, værdier og personlighedstræk kan virksomheden målrette sin kommunikation og tiltrække de rette kandidater, som bedst matcher virksomhedens kultur og behov. Dette sikrer ikke kun, at ansættelsesprocessen bliver mere effektiv, men også at de nye medarbejdere har større sandsynlighed for at trives og bidrage positivt til virksomhedens succes på lang sigt.

Her er et par spørgsmål, der vil hjælpe jer med at definere jeres ønskede kandidatfelt:

  • Er der bestemte stillinger, hvor I er særligt udfordret med at tiltrække kvalificerede kandidater?
  • Hvor finder I jeres ønskekandidat? Befinder de sig på LinkedIn, Instagram, jobmesser, lytter de til radio eller noget helt femte?
  • Hvad skal motivere din nye medarbejder til at performe godt I deres arbejde?

Synes du, at det er udfordrende at besvare disse spørgsmål, kan det være en god idé at inddrage din nuværende medarbejderstab og høre, hvordan de opfatter jeres arbejdsplads. Deres perspektiver og erfaringer kan give værdifulde indsigter i virksomhedskulturen, styrker og områder med forbedringspotentiale. Ved at lytte til medarbejdernes feedback kan du få et mere nuanceret billede af virksomhedens styrker og udfordringer, hvilket kan guide dig i udformningen af en mere effektiv employer branding-strategi og rekrutteringsindsats. 

3. Tænk jeres employer branding-strategi ind i al jeres kommunikation

Hvis I beslutter jer for at arbejde med en employer branding-strategi, kan I med fordel indtænke det i alle jeres kommunikationsplatforme. Det er fx vigtigt, at I har et ensartet udtryk på jeres hjemmeside og på sociale medier, så I fremstår troværdige I jeres kommunikation.

Dette inkluderer ikke blot jeres visuelle udtryk og tone-of-voice, men også den måde I præsenterer jeres virksomhedskultur, værdier og arbejdsmiljø på. Ved at skabe sammenhængende og troværdig kommunikation på tværs af platformene kan I styrke jeres employer brand og tiltrække de rette talenter, der matcher jeres virksomhedsidentitet og -visioner.

Ved at have styr på dette igennem jeres employer branding strategi, kan i på den måde være sikrer på, at kunder, samarbejdspartnere eller kommende medarbejdere aldrig er i tvivl om, hvem I som virksomhed er, og samtidig også hvad I står for – uanset hvor de vælger at besøge jer, om det er på jeres Facebook-side, eller hvis I fremgår på andre sociale medier, eller hvis de læser med på jeres nyhedsbrev eller interagerer med jer på andre platforme. Den konsistente præsentation af jeres employer brand på tværs af alle kommunikationskanaler skaber en klar og sammenhængende identitet, som styrker jeres troværdighed og genkendelighed blandt jeres målgrupper. 

Husk derfor at I skal inkludere jeres employer branding-strategi på følgende platforme:

  • Hjemmeside
  • Sociale medier
  • Nyhedsbreve
  • Jobannoncer
  • Radioreklamer
  • Annoncer m.m

4. Find din virksomheds Value Proposition  

For at få de rigtige kandidater til at lægge deres ansøgning hos jer, eller få fast holdt medarbejder, er det vigtigt at man i sin employer branding strategi, fortæller om hvorfor de, præcis skal vælge din arbejdsplads. Man kan tit som virksomhed, mene at denne liste, kunne være uendelig, over punkter hvorfor de skal vælge os, i forhold til konkurrenterne. Men her er det vigtigt at man begrænser sig, så man kun får udvalgt de bedste Value proposition. 

Her anbefales det, at I skal formulere 3-4 stærke årsager i jeres employer branding strategi, til hvorfor man som potentiel ansøger, skal vælge at ligge sin ansøgning i jeres virksomhed, og ikke i en potentiel konkurrents. Disse årsager kan være meget varierende, da det kommer an på hvad for en slags virksomhed man er, og hvad man søger. Men en tommelfingerregel er, at man altid skal have sin målgruppe i tankerne, når man udvælger sine Value proposition da det er dem man skal imponere. 

Få hjælp til jeres employer branding-strategi

Employer branding og udviklingen af en strategi hertil kan virke som en kompleks opgave, der kræver grundig planlægning og eksekvering. Hvis I føler jer usikre på, hvordan I skal gribe jeres employer branding-strategi an, og hvordan I bedst får den kommunikeret ud på de forskellige platforme, så fortvivl ej. Hos Jobdanmark forstår vi, at det kan være overvældende at skulle navigere gennem alle mulighederne og sikre en sammenhængende tilgang. Derfor vil vi gerne dele vores ekspertise og give jer værdifulde råd og vejledning, der kan hjælpe jer med at skabe en stærk og effektiv employer branding-strategi, som vil tiltrække de rette talenter til jeres organisation. 

Kontakt os og få hjælp

Læs mere om, hvordan vi hos Jobdanmark kan hjælpe din virksomhed med employer branding her. 

Kontakt os og få hjælp på Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.

Læs mere om, hvordan vi hjælper din virksomhed med employer branding her.