Rekruttering fra A-Z


Rekruttering fra A-Z


For langt de fleste virksomheder, uanset størrelse eller branche, er rekruttering af nye medarbejdere en helt afgørende og til tider ressourcekrævende proces. Når en stilling står ledig, skal den besættes hurtigst muligt for at undgå videnstab eller flaskehalse i produktionen. Derfor handler rekruttering om at finde den rigtige kandidat til en bestemt funktion her og nu.


Men, effektiv og gennemtænkt rekruttering rækker langt videre end som så. Det handler i virkeligheden om en langsigtet investering i hele virksomhedens fremtidige vækst, konkurrencekraft og overlevelsesevne. De mennesker, man ansætter i dag, kommer til at sætte deres præg på organisationen i årevis fremadrettet. Derfor er det afgørende, at rekrutteringen matcher virksomhedens strategiske mål, kompetencebehov, kultur og værdier – ikke blot nu, men også 3-5 år ud i fremtiden. Hvilken udvikling ønsker vi? Hvilke kompetencer bliver centrale for vores branche? Hvordan understøtter vi bedst vores langsigtede vækstambitioner?


Hvad betyder rekruttering?


I sin essens handler rekruttering om at identificere, tiltrække og udvælge de helt rigtige kandidater til organisationens behov på både kort og langt sigt. Det kræver en grundig stillings- og kravprofil, som matcher virksomhedens værdier, strategi og kompetencebehov. Her kan input fra afdelingsledere, kollegaer og HR være væsentlige.

Når profilen er på plads, handler det om at finde og tiltrække relevante kandidater via jobopslag, headhunting, netværk eller andre kanaler. Her spiller employer branding en vigtig rolle, da stærke virksomhedsbrands tiltrækker flere og bedre ansøgere. Screening af kandidater foregår via CV, ansøgninger og evt. tests, som sammenholdes med stillingsprofilen. De mest relevante indkaldes til interview, hvor deres faglige- og personlige kompetencer vurderes yderligere. Referencer kan også afklare, om kandidaterne vil passe ind.

Til sidst vælges den rette kandidat, som bedst opfylder de faglige- og personlige krav. Der skal helst være et match både mellem hårde styrker, bløde styrker og virksomhedskulturen. En god rekruttering handler nemlig lige så meget om kemi, værdier og fremtidigt potentiale, som det handler om konkrete kvalifikationer.

Betydningen af at rekruttere rigtigt første gang


En grundig og gennemtænkt rekrutteringsproces er helt afgørende for at finde de medarbejdere, der skaber maksimal værdi og bidrager optimalt til virksomhedens udvikling. Samtidig er det en langsigtet investering i innovation, vækst og stabilitet ved at få de helt rette kompetencer, hjerner og personligheder ind i organisationen.

Ansætter man derimod en medarbejder, som viser sig at være et dårligt match, kan konsekvenserne være dyre og potentielt skadelige. Det resulterer ofte i hurtig medarbejderudskiftning, lav produktivitet, ringe arbejdsmiljø og dårlig kemi i teams. Effekten mærkes på bundlinjen og den manglende kontinuitet hæmmer udviklingen.

Derfor bør rekruttering have allerhøjeste prioritet og involvere de rette interne ressourcer, der kender virksomhedens DNA - herunder ledere, kollegaer og HR. Grundig indsigt i stillingen, forretningen og menneskene bag er nøglen til at finde det optimale match af både faglige og menneskelige kompetencer.

Står du over for at skulle igennem en rekrutteringsproces for at finde en ny medarbejder?

Du kan altid få fat på os på telefonen på 65 45 53 00 eller ved at sende en henvendelse på kontaktformularen herunder. Vi står klar til at rådgive og sparre ift. din søgning efter en ny medarbejder. Vi kommer med en masse erfaring inden for rekruttering og et bredt kendskab til markedet.

Kontakt os og få hjælp

Tlf. 65 45 53 00 eller e-mail kontakt@jobdanmark.dk.